VR:n lipunmyyntiin ja asiakaspalveluun muutoksia

03.12.2012 08:43
VR toteuttaa loppuvuoden aikana yhteistoimintaneuvotteluihin liittyviä muutoksia asemien lipunmyynnissä ja asiakaspalvelussa. Yhteistoimintaneuvottelut käynnistyivät elokuussa ja päättyivät 23. marraskuuta. Neuvottelujen piirissä oli ensivaiheessa 316 henkilöä, mutta niiden aikana luku tarkentui koskemaan 292 henkilöä. Junalipuista jo yli puolet myydään VR:n itsepalvelukanavissa, mikä on vähentänyt perinteisten lipputoimistojen asiakasmääriä. – Itsepalvelukanavien osuus kasvaa jatkuvasti ja tämä on tuonut muutostarpeita, matkustajaliikennedivisioonan johtaja Antti Tiitola kertoo. Työtehtävien vähenemisen ja toiminnan tehostamisen vuoksi henkilöstöä tullaan sopeuttamaan yhteensä 70 henkilötyövuoden verran. Tämä tarkoittaa arviolta noin 40 henkilön irtisanomista. Osa-aikaisten työsuhteiden osuutta lisätään ja samalla niitä tarkennetaan vastaamaan nykyisiä asiakasvirtoja. Tässä yhteydessä myös VR:n puhelinvaihteen toiminnot siirtyvät ulkopuolisen palveluntarjoajan hoitamiksi. Lipunmyyntejä tai asemia ei suljeta, mutta niiden palveluaikoja tarkistetaan ensi kevään aikana siten, että ne palvelevat asiakkaita mahdollisimman kattavasti. VR:llä on kaikkiaan 38 palveluasemaa eri puolilla rataverkkoa.

Uutisarkistoon