Vuosi 2013 oli merkittävien kalustoinvestointien vuosi

Huhtikuussa lanseerattiin uudet ohjausvaunut, jotka aloittivat liikenteensä elokuussa. Vuoden 2013 loppuun mennessä niitä oli liikenteessä 12 kappaletta.

Ohjausvaunun avulla junaa voidaan ohjata molemmista päistä ilman veturinvaihtoa, mikä helpottaa junaliikennettä erityisesti Helsingin ja Tampereen ruuhkaisilla ratapihoilla.

VR on tilannut kaikkiaan 26 uutta DuettoPlus -ravintolavaunua. Vuoden 2013 aikana vaunu viimeisteltiin ja eri asiakasryhmien edustajat, konsernin juna- ja ravintolahenkilökunta sekä muut asiantuntijat osallistuivat ravintolavaunun suunnitteluun ja tilojen toimivuuden testaamiseen. Ensimmäinen uusi ravintolavaunu aloitti liikennöinnin vuoden 2014 tammikuussa Helsingin ja Oulun välillä.

Junalippujen hinnoittelu muuttui kesäkuun alussa

Uudistettu junalippujen hinnoittelu pohjautuu enemmän kysyntään. Samalla VR lisäsi tarjous- ja kampanjahintaisten matkojen määrää läpi vuoden. Junalipun hinta vaihtelee kysynnästä riippuen eri junavuorojen ja eri viikonpäivien välillä, eikä junakalusto vaikuta junamatkan hintaan. Uudistukset koskivat kotimaan kaukoliikennettä. Venäjän liikenteessä ja Allegro-junissa kysyntäperusteinen hinnoittelu on ollut käytössä jo joulukuusta 2011 lähtien.

Toukokuussa 2013 VR avasi uuden VR Mobiilin osoitteessa m.vr.fi. Mobiilikaupan lisäksi junalippuja voi ostaa verkkokaupasta osoitteesta www.vr.fi, automaateista, lipunmyyntipisteistä, puhelinpalvelusta, junista sekä varaamalla puhelimitse ja lunastamalla R-kioskista. Junalippuja myyvät lisäksi useimmat matkatoimistot.

 

Kaukojunien savuttomuudella haluttiin lisätä matkustajien viihtyisyyttä ja turvallisuutta junissa

Kaikki kaukojunat muuttuivat savuttomiksi kesäkuussa. Tupakointitilat kunnostetaan matkatavaroidensäilytystiloiksi ja pyöränkuljetustiloiksi. Pendolinojen ravintolavaunujen yhteydessä olevia tupakkakoppeja muutetaan asiakkaiden käytössä oleviksi ravintolavaunutiloiksi.

 

Allegrolle miljoonas matkustaja

Allegro sai miljoonannen matkustajansa syyskuussa. Nopea Allegro liikennöi Helsingin ja Pietarin välillä kahdeksalla vuorolla päivittäin. Vuonna 2011 VR asetti Allegron tavoitteeksi 500 000 matkaa vuodessa vuoteen 2015 mennessä. Tämä tavoite on nyt saavutettu 90 prosenttisesti. Allegro-junien matkustajista suurin osa on venäläisiä, mutta suomalaisten osuus kasvaa jatkuvasti. Allegro-juna on VR:n ja RZD:n eli Venäjän rautateiden yhteishanke.

Lue lisää hallituksen toimintakertomuksesta >>